28 Kasım 2013 Perşembe

HOMEROSÊ KURD (II)



Ma Homeros jî ji İlyada re negotibû: ’’De bêje?’’ Di çanda Kurd de ’’dengbêj’’ tenê bi serê xwe ew kesên ku klam û stranan dibêjin nînin, aferîndêrên gotaranin jî; him diafirînin him jî dibêjin. Darizînerên deng û gotinanin. Bi taybetîyê xwe yê kurdewarî di cîhanê de yek mînakek ji wêjeya zargotinê ne. Di dîroka mirovahîyê de mohra xwe li formasyona civakî ango li feodalîte’yê xistine û rûmetek rêzdarane ji serdemê ne.

Dengbêjên kurd ên klasîk di heman demê de gotyarên dasîtananin jî. Ên ku van dasîtana gihandine roja îroyîn jî ewin. Ji vana Sîyabendê Silîvî, Kerr û Kulik, Memê Alan û her wekî din mînakên baldar in.

Her çiqas min digot bi dilovanîya Reso û Huseyno’yê Mûş’ê û Şakiro’yê Qereyazî’yê, kevneşopîya dengbêjîyê êdî qedyayîbejî, lê bi xebata belgewara li ser ’’Evdalê Zeynikê’’ derxist holê ku ev kevneşopî bi nûnerên xwe yên herî dawîn ve hîn jî rikane berxwedide. Bi hevnasîya Zahiro’yê Mûş’ê, Bekirê Îdir’ê (Bekirê Sor) û Evdilganîyê Qereyazî’yê ve ez bi xemgînî li xwe mikur hatim ku em hîn jî li rûmetên xwe xwedî dernakevin. Û ew jî ji me re mîna ku dibêjin; ev hewldana me hetanê wêjeya kurd bi nivîskî di çarçoveya fermîyetê de neyê pejirandin wê ji hêla me de bi rikane berdewam be!.

Di jîyana hemû neteweyan de wêjeya devkî piştî wêjeya nivîskî jî weyna xwe li civatê heye. Bi derketina nivîsê re tûrikê xwe hilnade û naçe, dîsa jî çand û rûmetên civatê bi van taybetîyên xwe ve xwe li ber jenerasyonên nû ve dikişîne û didomîne. Dema ku civak warê ragihandin, perwerde û hîndekariyê de pêşketî dibe hêdî, hêdî ji jîyana civatê dikişe û diqede. Kevneşopîya wêjeya devkî li hemberê teknolojîya ragihandinê lawaze, nikare xwe biparêze, lewre barkêşên dengbêjîya dawîn jî dîsa ji ber ku hejarin, bê debarin her yek koçberê metropolên rojava bûne. Zahiroyê Mûşê di sala 1950 de li bajarê Mûşê, gundê pîranê ku girêdayî navçeya Kopê ji dayîk bûye. Ev şanzdeh sale li Aydin’ê ye, jîyana wî bi dengbêjîya awazên Serhedîyan derbas dibe, bavê heft law û sê keçikane û bi qasê ku kesayetiya xwe bi rûmet bidomînin li ser nigê xwe ne. Evdilganîyê Qereyazîyê jî di 1955’an de li gundê Beyro ji dayîk bûye ew jî li ber bayê Stenbolê ketiye. Bekirê Îdirê 1945 an de li gundê Alûtê girêdayî bajarê Îdirê ji dayîk bûye. Hetanê niha jîyana wî li wir derbas bûye. Bi awazê Serhedîyan dengbêjîyek hêja bikar tîne. Bavê sê keçik û du gedane.

Bi hatina Bekirê Sor û ji Erîvan’ê Mîrê Bilûrê Apê Egît ’’Egîdê Cimo’’ ve Gundê Kosa di dîrokê de rastê bextewarîyek wek weha nehatibû. Sazbendê kurd ê yekem, xortê 76 salî bi mey fîq û bilûra xwe li pey dengbêjên eyan çi jin, çi mêr sekinîye û navê xwe li ser dergeha sazbendîya kurdî bi tîpên zêrîn nivîsandîye. Sazbendê profesyonel bi pênc amûrên mûsîkî ve hunera xwe bi cîh tîne û li gel dengbêjên navdar wek Şeroyê Biro, Karapetê Xaço, Sosika Simo, Efoyê Esed, Zadîna Şakir, Egîdê Tacîr, Aslîka Qadîr Mihimedê Mûsa, Kubara Xido û Gulîzera Etar re xebitîye. Li pêşîya koşka Fesîhê Mirad ku 40 sal berê Şakiroyê Bedîh têde kilam digot û min bixwe jî ji wan re xizmet dikir, 20’ê Hezîrana 2009 an de resîtala (şano) bi balaban û bilûra Egîdê Cimo, awazên şewat ê Zahiroyê Mûşê ve tedigo qey Şakiro li me temaşe dikir. Ji ber ku vê şadîyê bi me da jîyan kirin ez spasdarê Bulentim. 

Ji Zahiroyê Mûş’ê:

Birîna kalbûn, pîrbûnê gelek kûr e
Mirov ji şênahî û civata dûr e
Rêya ku here pê de çiqas rastbe,
Ji wî wetrê;
Çal e
Newal e
Sûr e.
Menzîla ku here tê de çiqas nêzîk be,
Ji wî re;
Gelek dûr e.
Ey xortê delalî
Tu wisa kêf bike alî, alî
Tu destê xwe nevêje wî kalî
Emrê te bibe bîst salî
Tuyê bizewicî bînî qîzek çarde salî.
Tuyê bibî malxêr, ewê bibe ber malê
Tu ew çax ji xortanya xwe re dinalî
Tu serê xwe didî her kendalî
Lê emrê dirêj li pêşîya te be
Tu jî rojek dikevî wî halî.
Emrê te bû sîh
Te defê spî di rûyê xwe de dî
Te ax kir ez bûme kî
Emr bû çil agir kete nava min
Dişewitîne ceger û dil
Dil tijî bûye derd û kul
Emr ji çil û pênca rawestî
Xortaniyê xatir ji kalbûnê xwestî.
Emr pêncî dibîne
Di çavan de ronî namîne
Nivîsa dûr negre
Nikare bixwîne
Nêzîk tîne            
Cot dibîne.
Emr bû pêncî û pênc salî
Her kes dizane tu êdî kalî
Tu maye bê dost û bê hevalî
Nexwazim jinik lê bimre
Dixine nava çar dîwara
Li rastê dizvirî dinalî
Li çepê dizvirî dinalî
Kesek derî lê venake
Napirse li halê vî kalî
Ax dike yarebî tu ruhê min bistînî
Min xelaskî ji vî halî.
Emr şêst tijî kir
Serî bûye mîna çîyayê Melatorî
Porê reş winda bû ser spî kir
Emr heftê dibîne êja guh kerr dibe, çav nabîne
Rebeno pirî titûn kişandîye halê wî tunîne
Êja bûka bêesl ji derî de tê dibê rebî ruhê te bistîne
Lawê wî jî dibîne qet xema wî nîne.
Emr bû heştê
Mebesta ku li pey bû negihîştê
Pêşîya kalbûnê hevraze
Newêre tasek av ji kesî bixwaze
Ku dixwaze lê dikin minet û naze.
Emrê pir mezin sed salî
Qey di vê malêde qet kar nekire vî kalî
Tuyê çi bikî ji emrê hezar salî.

Ji Apê Bekirê Îdirê (Bekirê Sor):

Heta çilî ez nezanbûm
Heta pêncî teze canbûm
Êja şêstî çima ez kalbûm
Ez heta heftê stûxahrbûm
Heta heştê tar û mar bûm
Heta nodî bê heval bûm
Hey dinyayê hey dewranê
Her çi me dîtin hemû kanê
Her çi çûne êdî naynê

Gelek gunda de dibêjin em sofî ne
Karê wana hemû nerindî ne
Temenê wana heftê, heştê dîtine
Şewla çavê wan kêm bûne
Qidûmê çokê wan şikestîne
Eva dinya derewîne
Evana jinûve poşman bûne
Felek tu kesî re heta serî nadomîne
Hey dinyayê hey dewranê
Ê me dîtin hemû kanê
Her çi çûne êdî naynê

Eva dinya çiqas zor e
Însanên niha gelek kor e
Felek tê yekî dibe dor bi dor e
Evê vî kilamê dibêje
Ew dengbêj Bekirê Sor e.

Ji Evdilganîyê Qereyazîyê:

Gulê dêranê
Ez digerim li Kurdistanê
Xem, xewn û xeyalê min her tim Kerkûk e
Rêva çûm kewa min a gozel tu dibê qey melek e
Bila kula xwedê têkeve mala fesad û şeytanê mal di gund de
Nehîştin kewa gozel li kêleka min rûnê mijûl be û têr qiseke.
05.07.2009
                                                                                              Haydar GÜNDÜZ

   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder